In de media

We willen de pindarots koning van Nederland zijn

De Chocoladefabriek heeft ook na 75 jaar nog volop ambities

‘We willen de pindarotskoning van Nederland zijn’

Hun pindarotsjes, musketflikken en talloze andere producten liggen in de schappen van drie- tot vierduizend winkels in Nederland. Toch is de naam De Chocoladefabriek niet bekend bij consumenten. En hoewel dat een bewuste keuze is, steekt dat toch een beetje bij het Heerhugowaardse bedrijf.

Sinds 2021 staat de naam “De Chocoladefabriek” op de gevel van het pand, waar voorheen tientallen jaren de naam “Rijkenberg” prijkte. Maar wie in de schappen van supermarktketens als Albert Heijn, Jumbo of de HEMA naar chocolade van De Chocoladefabriek zoekt, zal deze niet tegenkomen.

Bert Baron, die per 1 januari zijn functie van commercieel directeur verruilde voor die van algemeen directeur, en die samen met Hans Neef (de vorige CEO) eigenaar is van de fabriek, verklaart:
“Wij maken huismerken voor winkelketens en groothandelaren en produceren niet onder onze eigen naam.”

De Chocoladefabriek in Heerhugowaard bestaat in 75 jaar, wat nadrukkelijk gevierd zal worden.

In 2012 nam Hans Neef de productielocatie over van de familie Rijkenberg en herdoopte die vijf jaar geleden in ‘De Chocoladefabriek’.

Waar tien jaar geleden nog ruim de helft van de productie voor Hema bestemd was, is de klantenkring van het VBZ-lid inmiddels een stuk meer divers. Hema is nog steeds een gewaardeerde en belangrijke klant, maar ook food retail en non-food retailketens zijn tegenwoordig vaste afnemers. De tijd van in het bijzonder bulkverpakkingen verkopen aan markthandelaren is ook vrijwel ten einde gelopen. De producten van De Chocoladefabriek zijn voor negentig procent voor binnenlandse consumptie bestemd, de andere tien procent gaat naar landen als Denemarken, Duitsland, Spanje en Israël en worden vooral onder private label uitgebracht.

De Chocoladefabriek in Heerhugowaard wil groeien.

Bij het grote publiek is De Chocoladefabriek nog niet bekend, maar als het aan eigenaar Hans Neef ligt gaat dit veranderen. De Chocoladefabriek wil groeien en nog meer pindarotsjes, musket chocolade, icecups en andere chocoladespecialiteiten maken.

De chocoladeproducent opereerde tot twee jaar geleden nog onder de bedrijfsnaam Rijkenberg, maar werd in 2020 omgedoopt tot het meer eigentijdse De Chocoladefabriek. Tien jaar geleden werd het familiebedrijf overgenomen door Hans Neef. Onder zijn leiding is het bedrijf – waarvan de productie plaatsvindt in een pand op De Zandhorst in Heerhugowaard – de afgelopen jaren stevig gegroeid. ,,We hebben de omzet verdrievoudigd, zijn minder seisoensafhankelijk geworden en onze klantportfolio is enorm verbreed, waardoor er een veel gezondere basis is ontstaan.’’

Als Sjakie in de Chocoladefabriek genieten van de pindarots

De pindarots bepaalt de identiteit van De Chocoladefabriek, chocolademaker in het middensegment. Zelfs over de afwijkende vormen is nagedacht, zegt ceo Hans Neef. ‘Jij denkt: die dikke pindarots is voor mij. En je partner zegt: ik wil er niet te veel, ik neem twee kleintjes. Samen eten jullie het bakje leeg.’

De associatie met het illustere boek van Roald Dahl is onvermijdelijk, zegt Hans Neef, ceo van De Chocoladefabriek in Heerhugowaard. Tussen de tienduizenden pindarotsjes en kransjes die van de lopende band rollen, voelt hij zich meer Sjakie die met de laatste, gouden toegangskaart in zijn reep een rondleiding verdient dan de mysterieuze eigenaar Willie Wonka met zijn zwarte hoed. Neef is het in feite allebei, sinds hij de fabriek overnam in 2012.

De Chocoladefabriek regelt inpakhulp via freelance platform

De eindejaarssprint staat weer voor de deur. Dat betekent rennen en vliegen voor veel bedrijven in de productie en logistiek. De personeelsplanning in Q4 was al een uitdaging, maar de steeds veranderende maatregelen en het onverwachte corona verzuim maken het dit jaar nog eens extra uitdagend. Albert Molenaar, Plant Manager van de Chocoladefabriek, weet hier wel raad mee: de inzet van een favorietenpool via YoungOnes. “Zo kunnen we op korte termijn altijd voldoende mensen inzetten en zijn we enorm flexibel, ook tijdens onze drukste piek.”

ALTIJD VOLDOENDE MANKRACHT

En die piek, daar zit de Chocoladefabriek momenteel middenin. “Alle hulp om de chocola in te pakken is nu hard nodig. Daarom doen we nu extra beroep op onze favorietenpool bij YoungOnes”, zegt Albert. Het voordeel van zo’n pool is dat ik me geen zorgen hoef te maken over voldoende mankracht, en dat er niet steeds nieuwe gezichten op de werkvloer verschijnen. Ook ten tijde van corona komt zo’n favorietenpool goed van pas. Wij nemen momenteel het zekere voor het onzekere: wanneer een medewerker aangeeft in contact te zijn geweest met iemand die mogelijk corona heeft, adviseren we diegene om thuis te blijven. Door de inzet van freelancers kan onze business toch gewoon doorgaan.”

Julia Koopman (Young Ones) werkt een dagje mee in Dé Chocoladefabriek

Kijk mee hoe Julia Koopman een dagje meewerkt in De Chocoladefabriek.

De Chocoladefabriek | van Leeuwenhoekstraat 8, 1704 RC Heerhugowaard   |  Tel. +31 (0)72 57 10 777 | info@dechocoladefabriek.nl | LinkedIn

Kamer van Koophandel: 37032938, b.t.w. nr.: NL001408392B01
Copyright © 2020 Alle rechten voorbehouden. Ontwerp en realisatie: Creative Formula