Bron: www.consudel.nl, 18-12-2024

De Chocoladefabriek in Heerhugowaard bestaat in 75 jaar, wat nadrukkelijk gevierd zal worden.

In 2012 nam Hans Neef de productielocatie over van de familie Rijkenberg en herdoopte die vijf jaar geleden in ‘De Chocoladefabriek’.

Waar tien jaar geleden nog ruim de helft van de productie voor Hema bestemd was, is de klantenkring van het VBZ-lid inmiddels een stuk meer divers. Hema is nog steeds een gewaardeerde en belangrijke klant, maar ook food retail en non-food retailketens zijn tegenwoordig vaste afnemers. De tijd van in het bijzonder bulkverpakkingen verkopen aan markthandelaren is ook vrijwel ten einde gelopen. De producten van De Chocoladefabriek zijn voor negentig procent voor binnenlandse consumptie bestemd, de andere tien procent gaat naar landen als Denemarken, Duitsland, Spanje en Israël en worden vooral onder private label uitgebracht.

Samen met onze klanten

Directeur-eigenaar Hans Neef: “Onze kracht zit ’m in het samen met de klant ontwikkelen van concepten. Daarvoor hebben we de ideale omvang: niet te groot, dus flexibel en niet te klein, dus op schaal kunnen leveren. Het zit in de DNA van ons bedrijf om nieuwe producten of variaties te ontwikkelen, zoals andere vormen, kleuren en bestrooiing. We combineren graag, denk aan koekjes of zoutjes in een pindarots. Telkens proberen wij nieuwe variaties samen met de klant te bedenken. Dit wordt soms ingegeven door loka- le verschillen in Nederland, maar ook krijgen wij inspiratie vanuit het buitenland.

December 2024, interview

Kortlopend

De Chocoladefabriek heeft vier productielijnen en circa vierhonderd productvarianten. Het belangrijkste product zijn de ‘rotsjes’ met tegenwoordig niet alleen pinda’s, maar ook allerlei extra’s toegevoegd. Denk aan stroopwafeltjes, pepernootjes, karamel en zeezoutvarianten. Daarnaast kun je bij De Chocoladefabriek ook terecht voor verrassende traktaties als zoute pretzels met een chocoladelaagje met decochelli.

Het bedrijf haakt in op de bekende thema’s als Sinterklaas, Kerst en Pasen, maar ook Valentijnsdag is enorm in op– komst. Commercieel directeur Bert Baron: “Voor één klant leveren we een breed assortiment voor Valentijnsdag. Het gaat hier om producten die in een zeer korte tijd een hoge rotatie realiseren. Ieder jaar proberen wij er weer een nieuw item bij de plaatsen, om de consument te blijven verras– sen.”

Cacaobonen

De zeer fors gestegen prijs van cacaobonen is veel in het nieuws. De prijs van chocolade in het schap zal hier onvermijdelijk verder door stijgen. Neef: “Sinterklaas is al prijzig, Kerst wordt al een stuk duurder en richting Pasen 2025 betaalt de consument echt aanzienlijk meer voor haar paaschocolade.” Baron: “De grote vraag blijft natuurlijk of de consumentenvraag gaat inzakken. Naar ons idee wil de consument nog steeds chocolade hebben tijdens deze feestdagen en zal er van een kopersstaking geen sprake zijn. Men zal wel kritischer inkopen door te kiezen voor een ander merk of zelfs een andere supermarkt.”

Rechts staat Bert Baron, naast Hans Neef

De lagere productie in Ghana en Ivoorkust gecombineerd met de hoge prijzen, maakt het interessant voor andere landen in Zuid- en Midden-Amerika en dichterbij Mozam– bique, om (meer) cacao te gaan verbouwen, door aan te gaan planten. Neef: “Echter, dat zal pas over drie tot vijf jaar merkbaar worden op de wereldmarkt.”

Creativiteit en kwaliteit

De Chocoladefabriek draait met een vast team van zo’n

dertig mensen, waarvan twee derde binnen de productie werkzaam is. Aangezien De Chocoladefabriek een partner is in productontwikkeling en nieuwe concepten, zijn klantgerichtheid en creativiteit belangrijke waarden. Hoewel ambacht en kwaliteit altijd al hoog in het vaandel hebben gestaan, wordt de rol van kwaliteit steeds belangrijker, deels door de toenemende eisen van de retailers maar deels ook door de toenemende wet- en regelgeving.

Arbeidsmarkt

Ondanks de krappe arbeidsmarkt in Nederland kan het bedrijf naar eigen zeggen goed aan personeel komen. Baron: “Als chocoladefabriek beschikken we over een zekere aantrekkingskracht, iets magisch, die ons een bijzondere positie op de arbeidsmarkt geeft; veel mensen vinden het aantrekkelijk om in een chocoladefabriek te werken. Echter, het invullen van specialistische functies, zoals binnen kwaliteit en techniek, is door de krapte op de arbeidsmarkt aanzienlijk uitdagender geworden.” Neef: “Positieve keerzijde van de langdurige arbeidskrapte is dat het innovatie in de industrie aanjaagt.” Verduurzaming staat eveneens hoog op de agenda. Verpakkingen worden aangepast, zodat ze goed recyclebaar zijn en er wordt gestreefd naar een hoog percentage gerecycled materiaal in nieuwe verpakkingen. Verder zette De Chocoladefabriek recent een belangrijke stap door de ketels op gas te vervangen door dubbelwandige ketels die op elektriciteit draaien.

Verwennerij

Net als andere producenten zoekt De Chocoladefabriek naar mogelijkheden om mee te bewegen in een omgeving met preventieakkoorden en voedingswijzers. Toch vindt Baron dat er soms realiteitszin ontbreekt: “Chocolade is een verwennerij, die je met mate kunt eten. Zomaar ingrediënten als suiker vervangen, gaat niet makkelijk. Sterker nog, je kunt dan in calorieën juist omhoog gaan als je suiker verlaagd. Wat betreft de geluiden uit Den Haag om dierenvormen en bijvoorbeeld Sinterklaasfiguren te verbieden vanwege kindermarketing, denk ik dat men de plank mis slaat. Daarbij heeft dit een grote impact op de branche. De politiek gaat zo slordig om met de industrie en de werkgelegenheid. Productie dreigt zo naar andere landen verplaatst te worden. Dit gaat écht ten koste van de concurrentie positie van de Nederlandse bedrijven.”

Tijdgeest

In 2025 wordt het 75-jarig bestaan in stijl gevierd. Op de ISM en de PLMA wordt daar op een gepaste wijze aandacht aan besteed. “Uiteraard zullen wij ook lokaal en met onze mensen hier stil bij gaan staan. Ondertussen broeit het van de nieuwe productideeën in het bedrijf. Neef: “Voor alles moeten we met de tijd meegaan en innovatief zijn. Daartoe hebben we in feite een eigen niche gecreëerd: een innovatieve partner voor retail mét een ambachtelijke uitstraling, die meedenkt in concepten. Ons gehele team, met veel ervaren mensen, is er bij betrokken. Dat past goed bij de tijdgeest waarin iedereen kan en mag meedenken en meepraten, maar dat zat in ons geval al in de aard van het bedrijf.”

De Chocoladefabriek | van Leeuwenhoekstraat 8, 1704 RC Heerhugowaard   |  Tel. +31 (0)72 57 10 777 | info@dechocoladefabriek.nl | LinkedIn

Kamer van Koophandel: 37032938, b.t.w. nr.: NL001408392B01
Copyright © 2020 Alle rechten voorbehouden. Ontwerp en realisatie: Creative Formula