Bron: www.noordhollandsdagblad.nl, 02-07-2022
Bij het grote publiek is De Chocoladefabriek nog niet bekend, maar als het aan eigenaar Hans Neef ligt gaat dit veranderen. De Chocoladefabriek wil groeien en nog meer pindarotsjes, musket chocolade, icecups en andere chocoladespecialiteiten maken.
De chocoladeproducent opereerde tot twee jaar geleden nog onder de bedrijfsnaam Rijkenberg, maar werd in 2020 omgedoopt tot het meer eigentijdse De Chocoladefabriek. Tien jaar geleden werd het familiebedrijf overgenomen door Hans Neef. Onder zijn leiding is het bedrijf – waarvan de productie plaatsvindt in een pand op De Zandhorst in Heerhugowaard – de afgelopen jaren stevig gegroeid. ,,We hebben de omzet verdrievoudigd, zijn minder seisoensafhankelijk geworden en onze klantportfolio is enorm verbreed, waardoor er een veel gezondere basis is ontstaan.’’
Hans Neef (rechts) en Bert Baron (links) willen de productiecapaciteit van De Chocoladefabriek verder uitbouwen.
© Foto jjfoto.nl / Jan Jong
Neef schat in dat bijna iedere Nederlander wel eens chocolade heeft gegeten van De Chocoladefabriek. ,,Onze chocolade wordt door veel bekende retailers verkocht. Van oudsher is Hema een van onze grote afnemers en ook bij talloze supermarktketens kom je onze chocolade, veelal onder private label, tegen. Daarnaast exporteren wij naar Israël, Denemarken en Duitsland.’’
De omzet bedraagt nu 5,8 miljoen euro, maar het bedrijf maakt zich op voor verdere groei. ,,We merken nu dat we aan de grens van onze capaciteit zitten. Daarom willen we investeren in nieuwe moderne lijnen. Met de huidige productielijnen zijn we in staat om bijna alle denkbare chocolade te fabriceren en met extra investeringen in het machinepark kan het productievolume omhoog en kunnen we onze productenrange uitbreiden. Dat is nodig want de consument wil steeds weer verrast worden met nieuwe concepten.’’
Naast het opschroeven van de productiecapaciteit, wil Neef ook de naamsbekendheid van het bedrijf vergroten. ,,We zijn nu niet bekend bij de consument omdat we veel onder private label – dus onder andere namen – produceren. We willen onder het merk van De Chocoladefabriek meer producten op de schappen zien te krijgen. We zitten nog midden in het proces om te bepalen hoe het assortiment eruit gaat zien.’’
Bij het vergroten van de naamsbekendheid wordt Neef onder meer bijgestaan door commercieel directeur Bert Baron. ,,Hij komt bij Coca-Cola vandaan en heeft brede marketing & sales ervaring. Hij is in januari bij ons begonnen.’’
De nieuwe productielijnen moeten het ook mogelijk maken dat het bedrijf makkelijk kan inspelen op vragen vanuit de retailers. Iets waarmee het zich kan onderscheiden van de grotere chocoladeproducten. ,,Wij zien dat partijen ons bellen als ze een goed idee hebben en dat we samen – op schaal – nieuwe producten kunnen ontwikkelen. Onze lijnen kunnen tienduizenden eenheden per dag produceren. Onze ambitie is om een grote nichespeler te zijn. Zie het als een flexibele speedboot tussen de olietankers.’’
De Chocoladefabriek produceert nu veel pindarotsen, maar ook verschillende soorten musket chocolade en chocolade in allerlei vormen. ,,Denk aan tulpen, sinten, pietjes en kerstmannen, al dan niet gekleurd. Daarnaast produceren we als enige in Nederland de vertrouwde icecups onder het merk Sier.’’
Neef praat met passie over zijn bedrijf. Hij vindt het dan ook hartstikke leuk om directeur te zijn van een chocoladefabriek. ,,Als ik vertel wat ik doe, zegt iedereen altijd: ’Ha, Sjakie!’ vanwege Sjakie en de Chocoladefabriek van Roald Dahl. Het is een emotioneel product. 99 van de 100 mensen vinden chocolade lekker. Wat mij vooral aanspreekt is het creatieve gedeelte van het vak om samen met onze mensen tijdens brainstormsessies nieuwe dingen te bedenken en problemen op te lossen. Dat geeft energie!’’
De Chocoladefabriek geeft aan dat het voor de productie uitsluitend chocolade gebruikt met het certificaat van Rainforest Alliance. Dit betekent dat afnemers en chocoladeliefhebbers ervan op aan kunnen dat betere landbouwmachines worden gebruikt, dat de werkomstandigheden beter zijn en dat er betere zorg is voor de natuur.
De Chocoladefabriek | van Leeuwenhoekstraat 8, 1704 RC Heerhugowaard | Tel. +31 (0)72 57 10 777 | info@dechocoladefabriek.nl | LinkedIn